Blog

Managed Services Services

In én aan een IT-systeem werken: maak je keuze

12 sep 2019

2019 is wederom een jaar waarbij we onze rechten als burger mogen uitoefenen. In de eerste helft van het jaar mag ik maar liefst driemaal naar de bibliotheek bij mij om de hoek om op een groot vel een klein vakje rood te kleuren. Stemmen is het maken van een keuze, ook al is er maar één, maar ik mag het helemaal zelf bepalen. Bij een IT-systeem blijkt dit nog niet zo gemakkelijk. In deze blog vertel ik waarom keuzes maken op IT-gebied prettiger is wanneer je een strategisch partner hebt.

Barney Laisina door Barney Laisina

Het is bijzonder lastig

Een aantal jaren geleden zag ik tijdens een live uitzending op een ver weggestopt televisiezendertje op zo’n interactief pakket (waarvoor-je-eigenlijk-veel-te-veel-betaalt-maar-die-ene-zender-is-zo-leuk-volgens-je-partner-en-de-kids-zijn-er-ook-zo-blij-mee) niemand minder dan Minister van Staat en toenmalig informateur. De uitspraak van H.D. Tjeend Willink is mij sinds die tijd goed bijgebleven. Niet alleen omdat ik enorm onder de indruk was van de manier van doen en laten van de informateur die door de aanwezige Tweede Kamerleden het vuur na aan de schenen werd gelegd, maar ik de betreffende frase juist nu erg treffend vind en graag met u deel.

Mijn vrije vertaling: (…) het is bijzonder lastig om in én aan een systeem te werken (…)

Het wisselen van de winterbanden onder uw auto tijdens het rijden, het vervangen van de zes snaren op een gitaar tijdens dé solo of het plegen van onderhoud aan een passagiersvliegtuig in flight, het is allemaal schier onmogelijk. Sinds januari 2010 werk ik bij Telindus en de organisatie is nu meer in beweging dan ooit tevoren. Hier en daar organisch, soms “omdat het moet”, dynamisch, maar veranderen en bewegen is aan de orde van de dag. Zoals mijn collega Albert Lentink altijd treffend zegt tijdens innovatiesessies: “continu veranderen is de nieuwe normaal”.

Keuzes, keuzes, keuzes

Herkenbaar? Nou, dit geldt voor veel organisaties tegenwoordig. Of het nu op het vlak van medewerkers, middelen of processen is, de organisatie is in beweging. Dé IT-wereld bestaat volgens mij niet, maar úw IT-wereld is er wel degelijk. Dat is namelijk de IT-omgeving die u in staat stelt om zaken te doen, uw klanten te benaderen zowel intern als extern, data – het nieuwe goud – op te slaan en te analyseren, medewerkers te faciliteren, te communiceren met relaties in allerlei vormen, bestellingen te doen, zorg te verlenen, onderwijs aan te bieden en “online” te zijn. Er is veel te doen op het gebied van IT binnen organisaties en er moeten keuzes gemaakt worden. Van de vele open vakjes mag en moet u er een aantal inkleuren komende jaren. De factoren tijd, budget en kennis zijn vaker dan eens de belemmerende factoren om first-time-right de keuzes te kunnen maken.

Kies voor een strategisch partner

Ten tijde van dit schrijven ben ik met een team bezig met het ontwikkelen van nieuwe smart en secure platformdiensten. Deze projecten doen we naast het uitvoeren van ons dagelijks werk. Het betreft een andere manier van werken, een andere manier van denken maar uiteindelijk een kwestie van doen. Het gaat uiteindelijk om het creëren van ruimte, tijd en waarde voor en met de organisatie. Voor én met eindklanten. Digitale versnelling, digitale transformatie, disruption en meer van dit soort termen gaan van boardroom naar beneden en weer terug. Wat er ook bedacht wordt om klaar te zijn voor die o-zo onzekere toekomst en hoeveel eigen manuren, geld en middelen er wel niet beschikbaar worden gesteld: het is bijzonder lastig om in én aan een systeem te werken.

Onze consultants kunnen u helpen en adviseren in het maken van de keuzes. Het Service Management Center van Telindus kan u ondersteunen bij het uitvoeren van IT-beheeractiviteiten waardoor u meer tijd vrij heeft om na te denken over IT-roadmaps en IT-strategieën. Dit draagt bij aan het creëren van waarde voor uw organisatie. Verandering vindt hier en nu, altijd en overal plaats. Wilt u uw gedachten delen? Mijn collega’s en ik ontvangen u graag in het Telindus Inspiration Center in Utrecht.

Geïnteresseerd?

Barney Laisina
Neem contact op met onze IT & Business- specialist Barney Laisina

Barney is sinds 2010 in dienst bij Telindus. Hij is gestart bij onze Service Delivery organisatie als Project Manager. Na een aantal jaren heeft hij de overstap gemaakt naar Sales om daar met zijn opgedane kennis en ervaring projecten en programma’s in de pre- en postsalesfase te begeleiden. In zijn huidige rol als Pre-Sales Consultant Services houdt Barney zich bezig met het informeren van onze klanten over de Telindus visie op IT en hoe Telindus kan bijdragen aan het behalen van de businessdoelstellingen van onze klanten. Daarnaast leidt en begeleidt hij ontwikkeltrajecten en lanceringen van nieuwe Telindus services, denk hierbij aan de Telindus managed SD-WAN service die 01 juli 2019 met succes gelanceerd is (https://togetherinit.nl/sd-wan/). Hij vindt het belangrijk dat zijn collega’s en mensen met wie hij samenwerkt het naar hun zin hebben en heeft immer tijd voor de mens achter de functietitel. Zijn vrije tijd brengt hij het liefst door met zijn twee Nederlandsche Schapendoezen Dexter en Morgan (naar de serie: Dexter), op meerdaagse festivals (motto: 1 dag is geen festival), op de racefiets & mountainbike en op de bank.

geen reacties
Plaats een reactie