Blog

Scoren met Dev, zonder Ops te verwaarlozen

Scoren met Dev, zonder Ops te verwaarlozen

Werk je als bedrijf met DevOps-teams, dan zul je het volgende beeld ongetwijfeld herkennen. De Dev-kant van de teams is een stuk groter dan de Ops-kant. Het is daarnaast makkelijker om er goede mensen voor te vinden. Is die prioriteit terecht?

Als je je met softwareontwikkeling bezighoudt, dan wil je inspelen op de behoeftes van de markt. Dus ligt je focus op het ontwikkelen van nieuwe features: mooie dingen maken waar je zelf iets aan hebt, of waar klanten blij van worden. Daarom zijn de ogen vaak op de Dev-kant gericht. Iedereen weet dat Ops – onder meer verantwoordelijk voor het beheer van de eigen applicaties – net zo belangrijk is, maar het staat toch vaak in de schaduw. Je zou het kunnen vergelijken met de verdediging van een voetbalteam. Verdedigers staan minder vaak op de posters in kinderkamers, winnen weinig individuele beste-speler-prijzen en leveren bij een transfer ook zelden 100 miljoen euro op. Toch wint een voetbalteam met slechte verdedigers geen enkele wedstrijd.

NoOps

Hoe zorg je als bedrijf dat je de Ops-kant op orde hebt, terwijl de focus blijft liggen op het ontwikkelen van nieuwe features? Vaak is er niet zo veel budget om de Ops-kant uit te breiden en is het ook lastig om goede mensen te vinden. Het applicatiebeheer uitbesteden, zoals je wel kunt doen bij het infrastructuurbeheer, is gezien de benodigde inhoudelijke en businesskennis geen optie.

De term NoOps komt steeds meer in opkomst. Het staat voor ‘No Operations’, maar betekent niet dat de Ops-kant moet verdwijnen. Het houdt in dat het werk aan de Ops-kant minder handmatig gebeurt en meer geautomatiseerd en georkestreerd. Er valt op dat gebied veel winst te behalen door optimaal gebruik te maken van de onderliggende cloudinfrastructuur.

Clouddienst

Wij kunnen daarbij helpen met onze dienst Cloud Management as a Service. Met deze op Azure-technologie gebaseerde clouddienst heb je geen zorgen meer over jouw cloudinfrastructuur en kun je je volledig focussen op het leveren van waarde aan jouw klanten. Eén van de belangrijkste aspecten is de goede koppeling tussen de dienst en het applicatiebeheer, waardoor je problemen aan de Ops-kant deels al automatisch kunt afvangen, zonder dat ze op de bordjes van jouw DevOps-teams terecht komen.

De Ops-kant kan zich focussen op de applicatie, zonder bezig te hoeven zijn met de Ops van de onderliggende cloudinfrastructuur. De DevOps-teams als geheel houden zo meer tijd over om zich op het ontwikkelen van nieuwe features te richten, en dat is precies wat je wilt om innovatief te kunnen zijn.

Blijf up to date! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Blijf up to date! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.