Centrale overheid
De ambitie van de centrale overheid is om voorop te lopen en kansen te benutten in de IT
Digitalisering binnen de centrale overheid
Samenwerking is relevanter dan ooitBedrijven, consumenten en overheden willen sneller en innovatiever inspelen op het hoge tempo waarmee maatschappij en economie digitaliseren. De ambitie van de centrale overheid is om –met Nederland- voorop te lopen en kansen te benutten, waarbij iedereen meedoet en samenwerking van groot belang is. Daar komt heel wat bij kijken.
Van beleid naar resultaat binnen de centrale overheid
Maar het zijn roerige tijden. Taken van de centrale overheid worden overgeheveld naar lagere overheden en daarbij zorgen de economie en coronacrisis voor extra uitdagingen. Grote technologische ontwikkelingen hebben innovatie in de particuliere sector aangewakkerd. Belangrijk dat de overheid zich daar op vergelijkbare wijze op aanpast. Dat vraagt om ruimte voor innovatie, een realistische toekomstbestendige strategie en een strategisch partner. Een partner organisatie waarop je kunt vertrouwen, die met je meedenkt en je hierin kan begeleiden. Niet alleen op operationeel niveau meewerkt maar juist ook op strategisch, tactisch mee denkt. Om zo beleid te vertalen naar concrete resultaten en schaalvoordeel, bijvoorbeeld door middel van shared service centers, te realiseren.
De overheid als service provider
Het leveren van de juiste diensten op het juiste moment is de uitdaging. Niet alleen aan de burger maar ook aan de eigen organen. Daarbij staat onder andere de continue verbetering van end-to-end publieke dienstverlening via een unieke digitale identiteit centraal. Het onderwerp security is ook niet meer weg te denken en moet als zodanig goed en duurzaam belegd worden binnen alle domeinen. Met als gevolg ethische complexiteit in dit tijdperk van big data als gevolg.
Hoe gaat de overheid hier nu en in de toekomst mee om? Een degelijke lange termijn visie en -aanpak is noodzakelijk, zowel op nationaal als lokaal niveau.
Denk aan preventieve zaken als het voorkomen van problemen. Hierbij kun je een beroep doen op technologische innovaties als predictive analytics, het creëren van veilige ruimtes voor overheidsinnovatie en het opzetten van de basis voor opkomende technologieën. De uitdaging daarbij is om tegelijkertijd de burgers als klanten te behandelen en waarde te creëren.
Telindus heeft hier bijzonder veel kennis en ervaring in. In verband met de gevoeligheid en vertrouwelijkheid kunnen de meeste referenties op dat vlak niet hier gepubliceerd worden. Deze zijn uiteraard op verzoek verkrijgbaar. Als je dit wilt, kun je contact opnemen via het formulier aan de rechterkant van deze pagina.