Newzoo kiest voor tweede stap in public cloud
Newzoo
Cloud Management as a Service biedt volledige gemoedsrust in de cloud
Naast dat Newzoo al ruim 1,5 jaar de dienst Cloud Insight as a Service afneemt, is het bedrijf ook groot onderdeel van de nieuwe dienst van Telindus. Samen met Newzoo is de pilot opgezet én afgerond voor Cloud Management as a Service. Daarmee is deze public cloud dienst vanaf de grond opgebouwd.André Ferreira, ICT-manager bij Newzoo, is groot fan van pilots en hoefde dan ook niet lang na te denken toen Telindus hem vroeg onderdeel te zijn van de pilot voor Cloud Management as a Service. “Met een pilot leer je hoe een bedrijf écht werkt op technisch niveau. Ik krijg inzichten die toekomstige klanten niet zullen krijgen en dat is gaaf” legt André uit.
Na een succesvolle periode waarin Telindus via Cloud Insight as a Service inzicht bood in de veiligheid en kostenefficiëntie van Newzoo’s Azure-omgeving, is in augustus vorig jaar de volgende stap gezet. De belangrijkste reden voor deze stap was een zorgenvrije cloud. “Ik had een cloudexpert nodig om nauw mee samen te werken. Ik kan het me niet veroorloven om me constant zorgen te maken over de cloud, vooral omdat ik er geen expert in ben. En als ik niet genoeg kennis heb, maak ik me juist nog meer zorgen”. Deze cloudexperts vond André bij Telindus.
Van pilot naar complete clouddienst
Maar het was niet enkel eenrichtingsverkeer. Ook André Ferreira heeft een grote bijdrage geleverd aan de dienst zoals die nu staat. Iedere maand waren er brainstorm-sessies tussen Telindus en Newzoo, waarbij ideeën zorgvuldig werden beoordeeld en uitgewerkt. “Er was een heel goede samenwerking en de ideeën van André hebben ervoor gezorgd om de dienst te vormen naar hoe het nu staat” benadrukt Ruud Oude Maatman, cloudexpert bij Telindus.
Met de documentatie heeft André ook geholpen. Hij vertelt: “Ik gaf mijn perceptie, op bijvoorbeeld de offerte, alsof ik een andere klant was die geen cloudkennis heeft”.
Voordelen Cloud Management as a Service
Voor Newzoo is het grootste voordeel van Cloud Management as a Service, ten opzichte van Cloud Insight as a Service, de actieve en preventieve rol die Telindus inneemt. “Met Cloud Management as a Service krijgen we proactieve ondersteuning. Wanneer bijvoorbeeld een server buiten werking is neemt Telindus binnen de kortste keren contact met me op. Vaak voordat ik zelf doorheb dat er überhaupt een probleem is.” legt Ferreira uit.
Waar de diensten overeenkomen is gemoedsrust in de cloud. Wel gaat Cloud Management as a Service daar nog een stap verder in. André vertelt: “Met Cloud Insight as a Service controleerde Telindus de security en kostenefficiëntie, en voerden we samen verbeteringen door. Nu kan ik contact opnemen met Telindus als ik wijzigingen in mijn IT-infrastructuur wil doorvoeren. Ik kan nieuwe projecten, taken en procedures creëren. Mijn cloud is geautomatiseerd en ik hoef me er geen zorgen over te maken.”.
De volgende stap in Cloud Management as a Service
De pilot van Cloud Management as a Service is afgerond en de dienst is daarmee klaar voor de markt. Kunnen we dan nu achteroverleunen? Nee zeker niet. Het kan altijd completer, het kan altijd sneller. “We zijn nu bezig met het opzetten van een testomgeving in de Azure omgeving van Newzoo” vertelt Ruud. Daarmee kunnen veranderingen getest worden, en, als het goed werkt, doorgezet worden naar de productieomgeving”. Daarmee voorkom je dat je de IT-omgeving aantast en daarmee application downtime beïnvloedt.
Newzoo blijft samenwerken met de cloudexperts van Telindus. “Door Cloud Management as a Service heb ik gemoedsrust op mijn cloudomgeving. Ik zou Telindus zeker aanbevelen aan organisaties die hulp nodig hebben met het beheren van hun cloudomgeving.”