Pieken op het juiste moment

Blog

De verschuiving van arbeid

We worden de laatste maand overspoeld met onderzoeksrapporten die schetsen hoe de zakelijke wereld er na de pandemie uitziet. Juist vanwege het uitzonderlijke karakter van de huidige situatie, probeer ik van al die onderzoeksresultaten iets op te steken. Zijn we immers niet allemaal op zoek naar houvast of naar een bevestiging dat je de juiste keuzes maakt? Het rapport ‘The Future of Work after Covid-19’ van McKinsey is alleen al vanwege de uitgebreide scope erg interessant. Zo wordt duidelijk dat trends en ontwikkelingen in verschillende sectoren nauw met elkaar samenhangen en zien we in talloze situaties een domino-effect ontstaan. Hoe zorg je ervoor dat je zelf niet omvalt?

Werken op afstand

Een van de uitkomsten van het onderzoek is dat 20 tot 25 procent van de medewerkers eenvoudig 3 tot 5 dagen in de week thuis of op afstand kan werken. Dit gaat vooral om beroepen die hoofdzakelijk achter een laptop worden uitgevoerd. In een dergelijke kantooromgeving kan 70 procent van de tijd op afstand worden gewerkt zonder dat er effectiviteit verloren gaat. Dan gaat het er alleen om erachter te komen welke werkzaamheden het betreft. In de meeste andere werkomgevingen kon slechts 5 tot 10 procent van het werk op afstand worden gedaan.

Domino-effect

Vooral het feit dat we niet meer massaal naar kantoor hoeven en gaan, heeft grote gevolgen voor andere sectoren. Hier zien we inderdaad het eerder genoemde domino-effect optreden. Ga maar na: horeca zoals lunchrooms in gebieden met een hoge kantoordichtheid verliezen klandizie en wellicht hun bestaansrecht. Datzelfde geldt voor retailers die juist in de buurt van al die werkende mensen zijn gaan zitten en de hoofdprijs betalen per vierkante meter. Het heeft tevens gevolgen voor het openbaar vervoer, waar plotseling veel minder vraag naar is. Het is nog maar de vraag hoe het zal gaan in de reisbranche. Ik ben ervan overtuigd dat we straks allemaal meer en vaker dan ooit op vakantie gaan. Maar de zakelijke reizen, daar hebben we inmiddels wel afscheid van genomen. Ten slotte wijzen de onderzoekers op het feit dat het vele thuiswerken een impact heeft op de vastgoedsector. Ik geloof dat deze sector nog wel wat vlees op de botten heeft en als we echt grootschalige leegstand zien optreden, dan zie ik wel kansen om iets te doen aan de woningnood.

Verschuiving van arbeid

Dit alles leidt hoe dan ook tot een verschuiving van arbeid. Mensen die tot voor kort in de retail werkzaam waren, zullen hun heil moeten zoeken bij distributiecentra, waar een groot tekort aan mensen is sinds de enorme vlucht van e-commerce. Bedrijven zitten te springen om medewerkers die ‘last mile delivery’ werkzaamheden verrichten. De verschuiving van arbeid wordt verder aangejaagd, doordat organisaties automatisering en AI op grotere schaal gaan inzetten. Denk aan meer robots in fabrieken en magazijnen, meer robotic process automation om terugkerende en handmatige taken weg te nemen en aan meer selfservice-oplossingen en servicerobots in de klantinteractie. Ik heb het niet over het verdwijnen van werk, maar over het verschuiven. Je moet open staan voor verandering.

Customer experience

Het McKinsey rapport besteedt veel aandacht aan het feit dat organisaties, aangezet door Covid-19 en het terugdringen van het aantal fysieke contacten, artificial intelligence snel en breed accepteren. Wij zien dat in onze sector ook gebeuren. Het bewaken van de beveiliging van de IT infrastructuur kost veel capaciteit van schaarse security analisten, terwijl artificial intelligence hier zeer goed kan ondersteunen. Dit zijn we ook verplicht aan onszelf, omdat we onze mensen erg hard nodig hebben in andere delen van onze dienstverlening. Daarnaast zie ik grote mogelijkheden om AI in te zetten om de customer experience verder te verbeteren. We weten al veel van de klant, de organisatie en infrastructuur. Maar als we nog beter naar de data kijken, kunnen we nog relevanter zijn.

Pieken op het juiste moment

Weet je na het lezen van zo’n lijvig McKinsey rapport nu meteen wat je te doen staat? Was het maar waar! Je moet als organisatie nu vooral alert zijn op signalen van je medewerkers en uit de samenleving. Pieken op het juiste moment, het is net topsport!

Blijf up to date! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Blijf up to date! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.