Wat is SASE (Secure Access Service Edge)?
Blog
Wat is SASE (Secure Access Service Edge) en hoe begin je ermee?
De laatste tijd valt de term SASE steeds vaker. Analisten en andere experts verwachten dat het de komende jaren een enorme vlucht gaat nemen. Tijd voor iets meer uitleg. Wat is SASE en hoe begin je ermee?Wat is SASE?
De analisten van Gartner voorspellen dat maar liefst veertig procent van alle organisaties in 2024 een duidelijke SASE-strategie heeft. Dat aantal zal in de jaren daarna alleen maar verder stijgen, zo verwachten ze. We praten dus over een belangrijke ontwikkeling. Maar wat is het precies?
SASE staat voor Secure Access Service Edge. Die afkorting kun je eigenlijk opsplitsen in twee delen: ‘secure access’ en ‘service edge’. Het gaat over veilige toegang tot de service edge. Dus tot bedrijfsapplicaties, data en andere ondersteunende middelen.
SASE is een concept om op een veilige en efficiënte manier om te gaan met de uitdagingen die de digitale versnelling met zich meebrengt op het gebied van connectiviteit, security en cloud. Dat doe je met een combinatie van al langer bestaande oplossingen en diensten op die drie gebieden. De architectuur SD-WAN (Software Defined Wide Area Network) is vrijwel altijd één van de belangrijkste bouwblokken. Dat wordt gecombineerd met verschillende oplossingen op het gebied van cloud security, plus toegangsoplossingen zoals bijvoorbeeld CASB (Cloud Access Security Broker) of managed firewalls. Alles wordt aangeboden als één gecombineerde en geïntegreerde clouddienst.
Waarom gaat het juist nu vaak over SASE?
Gartner introduceerde de term SASE in 2019. Het is dus iets van de laatste jaren. Het past perfect in het plaatje van hoe organisaties vandaag de dag werken. Er is de afgelopen jaren op IT-gebied natuurlijk veel gebeurd en de coronapandemie heeft die transformatie versneld.
Mensen werken op steeds meer verschillende locaties, via allerlei verbindingen en met een breed scala aan apparaten. De applicaties waar ze gebruik van maken kunnen op verschillende manieren worden afgenomen en gehost. Dat gebeurt steeds vaker in de cloud. Voor organisaties is het daardoor lastig om grip te houden op de interactie tussen de gebruiker en de applicatie die hij of zij gebruikt. Zeker in combinatie met de groeiende dreiging van cybercriminaliteit, is het cruciaal dat gebruikers onvoorwaardelijk en op een veilige manier worden verbonden met de applicaties. Zo blijft de continuïteit en de productiviteit van bedrijven gewaarborgd. Dat is het grote doel van SASE.
Wat zijn de voordelen van SASE?
- Minder complexiteit, omdat het één geïntegreerde dienst is.
- Meer snelheid en flexibiliteit, want bedrijven zijn op termijn niet meer afhankelijk van het fysieke bedrijfsnetwerk en het eigen datacenter.
- Meer regie over de IT. Organisaties kunnen hun infrastructuur makkelijk veranderen.
- Veiliger: SASE gaat uit van een zero trust aanpak waarbij getoetst wordt op identiteit van de gebruiker, integriteit van het gebruikte apparaat, en de juiste rechten binnen de applicatie.
- Gebruikersvriendelijkheid staat centraal door gebruikers op éénduidige wijze toegang te geven tot hun applicaties en data, onafhankelijk van de locatie waarvandaan zij werken.
SASE is een heel belangrijk onderdeel van de full hyrbrid workplace. Het richt zich op de connectiviteit en veiligheid van het hybride werken. Zonder die componenten is het hybride werken niet mogelijk. SASE helpt je dus om klaar te zijn voor de toekomst.
Hoe begin je met SASE?
SASE is een concept dat je als organisatie de flexibiliteit geeft om toekomstplannen te maken zonder dat je nu al direct een harde keuze hoeft te maken over je IT-infrastructuur. Denk wel alvast na over die toekomst. Hoe ziet je bedrijfsvoering er over vijf jaar uit? Maak je nog gebruik van hetzelfde kantoor? Wat gebeurt er met je on-premises installaties? Kun je makkelijker werknemers aantrekken als ze niet meer noodzakelijk naar een vaste locatie hoeven te komen?
Als je als bedrijf start met een SASE-traject, dan is het allereerst belangrijk om inzicht te krijgen in het IT-landschap. Kijk daarnaast ook naar de performance van de IT en naar wet- en regelgeving en eigen standaarden. Een self service portal kan daarbij toegevoegde waarden hebben en met data uit je netwerk heb je de mogelijkheid om gericht bij te kunnen sturen. Kunstmatige intelligentie en machine learning zijn daarbij vandaag de dag waardevolle componenten.
Wij begeleiden klanten in dat hele traject, dagen klanten uit om out of the box te denken en combineren daarbij onze kennis en jarenlange ervaring op de gebieden security, networking en cloud. Onze domein-overschrijdende dienstverlening, met onder meer een overkoepelend service managementsysteem, helpt jou richting de juiste oplossing voor jouw specifieke toekomstplannen.