IT-shaming leidt tot lagere productiviteit en negatieve werkomgeving
52 procent van CXO’s vindt dat de IT-branche veel meer moet doen om negatieve milieueffecten te verminderen
Utrecht, 17 juli 2024 – Volgens meer dan de helft (56%) van de CXO’s leidt IT-shaming tot verminderde productiviteit en een negatieve werkomgeving. Dit blijkt uit onderzoek van Telindus onder meer dan 150 CXO’s en managers met kennis van IT binnen bedrijven met 250 of meer medewerkers. IT-shaming is het bekritiseren van organisaties en hun medewerkers vanwege IT-gerelateerde keuzes die als niet-duurzaam worden gezien. Dit kan betrekking hebben op het niet implementeren van milieuvriendelijke IT-oplossingen of het niet overwegen van duurzame alternatieven.Minimaliseren van CO2-uitstoot
47 procent van de CXO’s vindt IT-shaming dan ook een onnodige en contraproductieve manier om bewustzijn te creëren over de milieueffecten van IT-werkzaamheden. Maar ondanks dat, geeft meer dan de helft (52%) van de CXO’s aan dat de IT-branche veel meer moet doen om de negatieve milieueffecten te verminderen. Volgens 48 procent is het minimaliseren van de CO2-uitstoot de meest effectieve manier om dit te doen. Veertig procent zegt hier al concrete acties voor te hebben ondernomen. Voor 60 procent geldt dat zij nog geen of minimale acties hebben ondernomen de CO2-uitstoot van haar IT-infrastructuur te verminderen.
Wisselende bezorgdheid over IT-shaming
De mate van bezorgdheid rondom de impact van IT-shaming op personeel varieert. Zo zegt 42 procent zich een klein beetje zorgen te maken, terwijl veertien procent aangeeft redelijk bezorgd te zijn. Een kleine twee procent uit zeer grote bezorgdheid over de impact en gevolgen van IT-shaming op hun medewerkers. Hiertegenover staat een groep van 42 procent die zich helemaal niet druk zegt te maken.
Hanco de Labije, Manager KVGM en MVO bij Telindus: “Je merkt aan de resultaten van het onderzoek dat het bewustzijn rondom duurzaamheid langzaam groeit, maar dat veel organisaties nog steeds worstelen met de vraag hoe ze dit effectief kunnen aanpakken. De prioriteit ligt vaak nog bij de lopende business, en duurzaamheid wordt nog niet als een urgent genoeg probleem gezien. Ook is er beperkt inzicht in de impact op de organisatie, waardoor je merkt dat actie uitblijft. Maar juist wanneer bedrijven de gevolgen van IT-shaming signaleren, zoals verminderde productiviteit en een negatieve werkomgeving, zou je actie moeten ondernemen. Zo investeer je niet alleen kosteneffectief in duurzaamheid, maar ook in het welzijn en werkgeluk van je medewerkers.”