Koninklijke Kentalis

Uitbesteden van de backup biedt Koninklijke Kentalis meer ruimte voor innovatie.

Koninklijke Kentalis

Kentalis besteedt back-up volledig uit aan Telindus en creëert ruimte voor innovatie

Koninklijke Kentalis is een landelijke organisatie die kinderen en volwassenen ondersteunt die slechthorend, doof of doofblind zijn of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben. Naast het bieden van de beste zorg, heeft de organisatie te maken met een enorme hoeveelheid data die gestructureerd, beheerd en beveiligd moet worden. Om te blijven groeien en te innoveren, heeft Kentalis besloten de backup uit te besteden aan Telindus.

Tijd maken voor innovatie

Juliska Drowniak-Nobel, Manager ICT Infrastructuur bij Kentalis: “Tot zo’n vijf jaar geleden deden wij het beheer van de back-up helemaal zelf. Dit nam enorm veel tijd en energie in beslag. Met maar één persoon die verantwoordelijk was voor de back-up, was het daarnaast onmogelijk de veiligheid te waarborgen tijdens vrije dagen en vakantieperiodes. Dat was voor ons het moment om Telindus aan te haken bij het ontwerpen en bouwen van de infrastructuur van een nieuw datacentrum. Daarnaast nemen wij ook managed services af voor het monitoren en beheer van de datacenter-oplossing. Door de enorme toename van data en de complexiteit van het veiligstellen hiervan, wordt nu ook de backup-oplossing volledig uitbesteed. Met deze stap beleggen we het veilig stellen van onze data buiten de deur waardoor er ruimte bij ons ontstaat om te innoveren.”

Bedrijfscontinuïteit en ontzorging

Het is voor Kentalis een strategische keuze geweest om voor de Data Availability Suite te kiezen. Backup Services bieden organisaties namelijk de mogelijkheid om data op een beveiligde en gecertificeerde manier veilig te stellen binnen en/of buiten het eigen datacenter. Dit neemt de zorg om de beschikbaarheid van data weg en biedt ruimte voor innovatie en bedrijfscontinuïteit. Met de huidige digitalisering, en daarmee gepaarde securityrisico’s, is het bovendien essentieel dat data recovery direct mogelijk is. De oplossing voldoet aan (Europese) wet- en regelgeving en biedt een schaalbare backup-oplossing tegen een pay-per-use model.

Backup-strategie

Voor het inrichten van een gestroomlijnd backup-systeem zijn specifieke kennis en vaardigheden nodig. Kentalis heeft met behulp van Telindus als strategische IT-partner de tijd genomen om een goede backup-strategie te ontwerpen. Tijdens dit proces zijn diverse kritische vragen beantwoord, zoals: is de huidige bescherming van mijn backup nog wel up-to-date en hebben alle informatiestromen dezelfde bescherming nodig? Niet alle applicaties bevatten namelijk bedrijfskritische informatie en hoeven niet altijd aan dezelfde criteria te voldoen. Het aanbrengen van een duidelijke vorm van differentiatie in de backup-strategie voorkomt dat Kentalis onnodige kosten hoeft te maken.

Daarnaast heeft Telindus Kentalis ook geholpen om te bepalen welke oplossing het beste past bij hun specifieke situatie. Door te bepalen hoe lang bepaalde systemen maximaal niet beschikbaar mogen zijn kon vervolgens de juiste backup- of disaster recovery (DR)-oplossing gekozen worden. Juliska Drowniak-Nobel, Manager ICT Infrastructuur bij Kentalis: “De meerwaarde van het uitbesteden van je back-up zit dus voornamelijk in het bepalen en uitvoeren van de juiste strategie. Dienstverleners zoals Telindus, zorgen ervoor dat je strategie altijd up-to-date is en al je data veilig is opgeslagen. Zo is er meer tijd voor je bedrijf en blijft de focus op de core business en innovatie.”

“Dankzij het uitbesteden van onze backup krijgen wij meer ruimte om te innoveren en kunnen we ons 100% toeleggen op onze kerntaak: het bieden van kwalitatief goede zorg aan mensen.”


Koninklijke Kentalis