Hogeschool Windesheim

Cloud management portal voor studenten

Hogeschool Windesheim

Windesheim kiest voor automation en orchestration met cloud management portal: Skylab

Windesheim stoomt met de HBO-ICT-opleiding een nieuwe generatie IT-professionals klaar voor de arbeidsmarkt. Voor praktijkopdrachten zijn vaak servers en netwerken nodig, zodat studenten bijvoorbeeld een client-server-applicatie of een proof-of-concept van een IT-infrastructuur kunnen realiseren. Windesheim wilde iedere student hiervoor een eigen netwerk en set servers geven; afgeschermd, maar voor de groep online overal toegankelijk. Telindus hielp Windesheim met virtualisatie en een cloud management portal en zo is Skylab ontstaan.

Automatisering noodzakelijk om theorie naar de praktijk te brengen

Pieter Gerritse, Senior Lecturer Information Sciences bij Windesheim: “Rond 2013 hebben studenten van HBO-ICT een private cloud-omgeving geïnstalleerd om proof-of-concepts van infrastructuren te kunnen realiseren. Deze werd niet structureel beheerd, maar ondertussen nam het gebruik ervan wel toe. Hierdoor werd de omgeving erg storingsgevoelig. Het opruimen en updaten van de cloud-omgeving diende door de docenten handmatig te gebeuren. Doordat wij zelf al een omgeving ontwikkeld hadden, konden wij duidelijke eisen stellen aan een nieuwe virtuele omgeving. Telindus heeft zich weten te onderscheiden door echt goed te luisteren naar datgene wat wij als onderwijsinstelling nodig hebben. Zij snappen waar IT-infra naar toe moet transformeren: as a Service. Door te innoveren en te pionieren hebben zij onze verwachtingen waar weten te maken.”

Opgeruimde en veilige virtuele leeromgeving

Bovenop de basisinfrastructuur van Windesheim heeft Telindus een virtuele laag gebouwd voor zowel de netwerkinfrastructuur als de serverlaag (compute), met NSX voor de netwerkvirtualisatie. Binnen deze omgeving zijn een flink aantal admin tasks geautomatiseerd, waardoor de virtuele leeromgeving voor student en docent opgeruimd blijft. Zo bestaan bijvoorbeeld de machines die studenten bouwen maximaal 160 dagen. Dit daagt studenten bij een nieuw project uit om weer from scratch te beginnen. De student kan voor een opdracht geen tweede omgeving meer opstarten, dat wordt voorkomen door de orchestration-laag. In de oude omgeving was dit niet mogelijk. Gerritse: “We bieden de student nu IT as a Service aan door automation en orchestration en het toevoegen van cloud-eigenschappen. Studenten hebben in Skylab volop de mogelijkheid om met een software gedefinieerd datacenter aan de slag te gaan.”

Iedere student heeft twee omgevingen beschikbaar. Eén ruimte waarbinnen zij in groepsverband projecten ontwikkelen die beoordeeld worden en één ruimte waarin ze individueel aan praktica kunnen werken en kunnen experimenteren. “We vinden het belangrijk om studenten ruimte te bieden om, los van het curriculum, te experimenteren met IT. Zo ontstaan vaak de meest innovatieve oplossingen. Het was voor ons wel een voorwaarde dat, in het geval van drukte in de beoordelingsweken of drukte in de assessmentweken, het project-lab altijd voorrang krijgt. Dit verzoek heeft Telindus weten te realiseren door resources te verdelen met vRealize. Het levert ons een stabiele virtuele omgeving op, die klaar is voor groei”, aldus Gerritse. Skylab is veilig en volledig afgesloten van de verdere IT-infrastructuur van Windesheim. Alle gebruikers zijn te herleiden en onderdelen waar iets mis mee is, worden gelijk uitgezet en in quarantaine geplaatst.

“Wij zijn erg blij met onze eigen digitale leeromgeving Skylab. Docenten zijn veel minder tijd kwijt aan het beheer en onderhoud en onze studenten kunnen alles bouwen binnen de beschikbare resources. Zo doen zij onmisbare kennis en kunde op die hard nodig zijn in de digitale wereld van vandaag en morgen”, besluit Gerritse.

Dicht bij de praktijk

Arnold, tweedejaars student HBO-ICT, gebruikt Skylab om zelf en met medestudenten praktijkopdrachten uit te voeren: “Ik vind het een mooi systeem, omdat ik hiermee de theorie gelijk in de praktijk kan toepassen. Ik heb nu meer resources beschikbaar om servers uit te rollen en eigen omgevingen te bouwen en als ik ergens echt niet uit kom, kan ik een docent op afstand mee laten kijken. Het is heel realistisch, ook omdat er met publieke IP-adressen gewerkt wordt. Het is ook fijn dat ik vanuit huis verder kan werken aan proof-of-concepts die we voor de opleiding moeten ontwikkelen.”

“Dankzij het automatiseren van admin tasks is onze virtuele omgeving altijd opgeruimd.”


Hogeschool Windesheim

Meer klantcases