Pyjamawerker of kantoortijger?
Blog
Pyjamawerker of kantoortijger?
Sinds Covid-19 ons gedwongen heeft om massaal vanuit huis te werken, vliegen de termen remote – en hybride werken ons om de oren. Miljoenen bedrijven hebben de afgelopen tijd heel goed nagedacht over hoe ze dit in de toekomst vorm willen geven want zoals Johan Cruijff ooit zei: “Ieder voordeel heb z’n nadeel.” Omdat dit onderwerp je aandacht heeft, ben je vast benieuwd hoe wij hiermee om gaan?Welkom in de kantoortaal “jungle”
Remote werken betekent simpelweg op afstand werken. Je hoeft niet verplicht op kantoor aanwezig te zijn om je werk uit te voeren maar je kunt volledig locatie onafhankelijk je werkplek kiezen. Wat is hybride werken dan precies? Laten we beginnen om te bekijken wat hybride nou eigenlijk betekent. Hybride staat voor: nauwe vermenging van gelijksoortige zaken. Dat is vaag, voor meerdere interpretaties vatbaar en laat veel ruimte over voor discussie. Lang verhaal kort. Het komt neer op gedeeltelijk werken op afstand (remote) en gedeeltelijk op kantoor. Dat is op zich niets nieuws want flexibilisering van werk bestaat al heel lang. Echter, omdat we massaal thuis zijn gaan werken vraagt dit om een beleid zodat iedereen precies weet waar hij of zij aan toe is en daar moet vanzelfsprekend goed over nagedacht worden.
Best of both worlds
Telindus heeft al die tijd de richtlijnen van het RIVM gevolgd want als werkgever hebben en voelen we een zorgplicht voor onze medewerkers. We willen ze zo min mogelijk blootstellen aan gevaarlijke situaties of omstandigheden die hun gezondheid negatief kunnen beïnvloeden. Dit betekent dus ook dat we als werkgever onze ogen niet kunnen sluiten voor de mentale gezondheid van onze collega’s. Hoe langer Covid-19 ons bezig hield, hoe vaker we zagen dat mensen toch iets sneller geïrriteerd waren en minder positief reageerden. Niet altijd natuurlijk maar sommige collega’s liepen tegen de muren op omdat ze een drukke gezinssituatie hadden waardoor ze zich niet goed konden concentreren en anderen voelden zich juist weer erg eenzaam.
Daarom hebben wij ervoor gekozen om ons werkbeleid in de toekomst hybride in te richten. Hierdoor heeft iedereen de mogelijkheid om op kantoor te werken maar ook vanuit huis. Dit betekent dat we op dit moment de adviezen van het RIVM absoluut niet in de wind slaan en schalen het aantal werkplekken op of af wanneer de situatie hierom vraagt. Vanaf september 2021 hadden we 100 werkplekken beschikbaar en op dit moment 75 met als uitgangspunt dat collega’s op vrijwillige basis één werkdag in de week op kantoor kunnen zijn. We hebben hier allerlei maatregelen getroffen zodat iedereen zich kan houden aan 1,5 meter afstand. Om dit allemaal goed te organiseren hebben we een bookingsapp zodat je heel makkelijk en overzichtelijk vanuit huis een werkplek kunt reserveren. Wanneer we een veilige werkomgeving kunnen creëren willen we nog steeds iedereen de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van de faciliteiten op kantoor. Welke zijn dat dan? Ten eerste onze super lekkere koffie maar denk ook aan de mogelijkheid om te printen, inwerktrajecten en trainingen te volgen, fysieke vergaderingen te plannen of klanten uit te nodigen in ons Inspiration Center.
Hoe ziet ons hybride werkbeleid er dan uit bij een stabiele Covid-19 situatie? We zijn van mening dat mensen bij een fulltime dienstverband de mogelijkheid moeten hebben om drie dagen vanuit huis en twee dagen op kantoor te werken. Dit om te voorkomen dat altijd dezelfde mensen fulltime op kantoor zijn maar aan de andere kant ook om ervoor te zorgen dat collega’s niet de moeite willen nemen om naar kantoor te komen voor belangrijke vergaderingen waarbij aanwezigheid het verschil kan maken. Hiervoor hebben we speciaal nieuwe audiovisuele middelen aangeschaft om hybride vergaderen zo comfortabel mogelijk te maken. Ook onze people managers besteden extra aandacht aan het hybride werken en stemmen dit af met hun teams. De ene vergadering leent zich nou eenmaal meer voor het scherm dan de andere. Je moet ons kantoor vanaf nu eigenlijk een beetje zien als ‘clubhuis’ voor collega’s en ‘showroom’ voor klanten.
Omdat we dus veel meer thuis werken dan vroeger komen we onze collega’s hierin tegemoet en faciliteren we niet alleen ergonomische werkplekken op kantoor maar ook bij je thuis. Daarnaast ontvangt iedereen een internetvergoeding. Uiteraard moeten we continu in gesprek blijven met elkaar over de voor- en nadelen van “het nieuwe normaal”. Daarom staan we altijd open voor verfrissende ideeën en meningen van anderen. Dus aan jou de vraag: hoe ziet jouw ideale werksituatie er eigenlijk uit? Laat het ons weten in via het contactformulier.
Op zoek naar een nieuwe baan? Bekijk dan de vacaturesite aan de rechterzijde van de pagina.