Blog

Project Services

Uitvoering site survey: meer dan alleen een checklist

9 dec 2019

Mijn collega is sinds kort de trotse eigenaar van een elektrische auto. Kleine bijkomstigheid, er moest ook een laadpaal komen bij zijn huis en maakte hiervoor een afspraak. Zijn huis stamt echter uit begin 1900 en het fundament werd in die tijd op een andere wijze gemaakt. Er moest daardoor een hoop extra werk worden verzet om de laadpaal te installeren. Vanwege de extra tijdsinvestering was de beoogde planning niet meer haalbaar. Om een lang verhaal kort te maken: zijn huis was er niet klaar voor. Bij mij kwam direct de vraag op: had dit voorkomen kunnen worden? Als projectmanager hechtte ik zeer veel waarde aan het uitvoeren van een site survey. In deze blog vertel ik hier graag meer over.

Sjoerd Mulder door Sjoerd Mulder

Wat is een site survey?

Een site survey is eigenlijk een examen van aannames. Hebben we overal aan gedacht? Zijn er geen extra kosten gemaakt die eigenlijk onnodig waren? Is het allemaal zo goed geregeld zoals men denkt? Bij de grote, bekende hostinglocaties zijn de voorzieningen gelukkig over het algemeen op orde vanwege het strakke beleid. Toch is dit niet overal het geval en ben blij dat in dit soort situaties een site survey is uitgevoerd.

Drie scenario’s

  • Bij het opnieuw inrichten van een netwerkomgeving, bleken de sleutels van de kasten waarin de apparatuur stond niet te passen. Niemand wist waar ze waren en wie ervoor verantwoordelijk was. We moesten later terugkomen met een aangepaste planning tot gevolg.
  • Bij het verhuizen van een kritische datacenteromgeving die op de eerste verdieping stond, moesten we langs de buitenkant naar beneden. Een aannemer moest een stuk van de balustrade slijpen omdat de trap niet toegankelijk was. Er was een vorkheftruck nodig om dit te regelen. Als kers op de taart werd de straat ervoor in dezelfde periode ook nog opengemaakt vanwege onderhoud.
  • En natuurlijk de welbekende niet-gelabelde kabelspaghetti, die zo strak staat dat er geen beginnen aan is. Vooral in een shared service omgeving brengt dit extra dynamiek met zich mee. Gevolg was dat er nieuwe stakeholders in beeld kwamen waar we rekening mee moesten houden.

Gemoedsrust

Uiteraard zijn er genoeg situaties waarbij alles gewoon goed geregeld is. Maar ook dan creëer je met het uitvoeren van een site survey een stuk gemoedsrust. Hiermee laat je namelijk zien dat de klant in goede handen is en je altijd mee- en vooruitdenkt. Kortom: voer altijd een site survey uit en kijk verder dan alleen naar de techniek.  Belicht deze ook over de as van de processen en de mensen.

Breng de benodigde processen en stakeholders in kaart en deel ook eerder opgedane ervaringen met de klanten die in hetzelfde segment zitten. Vaak zit hier een overlap in. Dit levert meestal nieuwe inzichten op of genereert een reactie zoals: “Volgens mij hebben wij daar een proces voor of is die persoon daar verantwoordelijk voor. Dit moeten we even uitzoeken”.  Beter voorkomen dan genezen is een gezegde die ook hier weer geldt.

Tegen welke zaken bent u aangelopen?

 

Geïnteresseerd?

Sjoerd Mulder
Neem contact op met onze Services- specialist Sjoerd Mulder

Sjoerd Mulder werkt sinds 2014 bij Telindus en bekleedt de rol als Pre-Sales Consultant Services. Hij heeft ruime ervaring op het gebied van services, projectimplementaties en transities. Doordat hij jaren actief is geweest in de (dagelijkse) operatie binnen verschillende facetten van de IT, is hij in staat om snel knelpunten te signaleren en hierover te adviseren op verschillende niveaus. In zijn vrije tijd gaat hij graag vroeg zijn bed uit om het eerste ochtendlicht te fotograferen en is actief op sportief gebied.

geen reacties
Plaats een reactie