Blog

Datacenter

ITaaS: denken als een cloudprovider

17 nov 2015

Als er één ding is dat ik hoop dat jullie uit mijn vorige blog ‘Cloud: gewoon weer een hoop blabla’ onthouden hebben is het dit: cloud is een middel en geen doel op zich! Maar daar komt dan de volgende vraag uit voort: als cloud zelf niet het doel is, wat is het doel dan wel? Die vraag is op zich eenvoudig te beantwoorden met een vervolgvraag: wat zijn de doelstellingen van uw bedrijf of instelling? Als dat namelijk duidelijk is, wordt het makkelijker om te kijken op welke manier je met IT aan deze doelstellingen kunt bijdragen en welke rol het middel cloud hierin speelt.

Eric Otten door Eric Otten

 

Ik mocht de afgelopen maanden meerdere keren presentaties geven over het leveren van IT als een dienst. Nu zullen de meeste IT-afdelingen zeggen: “Dat is wat wij eigenlijk altijd al doen.” Dat wil ik niet ontkennen, maar zijn die geleverde IT-diensten eigenlijk wel de diensten waar de gebruikers ook echt behoefte aan hebben? Tijdens mijn presentaties maak ik gebruik van voorbeelden van Shadow IT. Voor alle duidelijkheid: Shadow IT omvat alle diensten, applicaties en apparaten die zakelijk gebruikt worden, zonder dat deze zijn goedgekeurd door onze IT-afdelingen. U kent deze voorbeelden vast wel:

  • Applicaties en/of tools geïnstalleerd op de zakelijke laptop of pc die niet standaard zijn;
  • Het gebruik van Dropbox, Google Drive en/of Microsofts OneDrive om documenten op te slaan, zodat we ze ook op onze smartphones en tablets kunnen lezen;
  • Het delen van grote bestanden via WeTransfer of de hierboven genoemde cloud-opslagdiensten (of zelfs via ‘good old’ USB-sticks).

Vooral die laatste twee clouddiensten worden veel gebruikt. Waarom? Omdat we dat privé ook doen. We delen ten slotte ons hele leven op het internet in de vorm van foto’s, video en berichten via Instagram, Facebook, Twitter en soortgelijke platformen. Maar waarom maken we zakelijk ook gebruik van die diensten? Eenvoudig gezegd: om ons werk sneller en eenvoudiger te kunnen doen. Maar dat leidt onvermijdelijk tot de conclusie dat IT binnen onze organisaties op dit moment dusdanig ingericht is, dat we niet snel en eenvoudig ons werk kunnen doen…

De nadelen van Shadow IT
Hoe ga je als IT-afdeling om met dat besef? Niets doen is geen optie, aangezien er nogal wat nadelen kleven aan een Shadow IT. Enkele nadelen op een rij:

  • Veiligheid
    Binnen een organisatie wordt vaak gebruik gemaakt van een autorisatiemechanisme gebaseerd op Active Directory of een LDAP-implementatie. Externe toepassingen zijn niet gekoppeld en kunnen dus ook niet gecontroleerd worden door IT. Hoe kan IT dan nog garanderen dat de ‘kroonjuwelen’ van een bedrijf niet op straat komen te liggen?
  • Privacy
    Shadow IT zorgt er ook voor dat privacygevoelige data niet door IT gecontroleerd kan worden. Hoe kan een bedrijf garanderen dat het aan de Nederlandse wet- en regelgeving voldoet, als niet bekend is waar en bij wie de data staat?
  • Beschikbaarheid
    Hoe kun je achterhalen of de data voldoet aan de afgesproken Service Levels Agreements, die IT intern heeft afgesproken met gebruikers of business units?
  • Kosten
    IT heeft geïnvesteerd in een infrastructuur om interne diensten te leveren. Als gebruikers kosten voor externe clouddiensten mogen declareren, kan IT onverwacht met extra kosten worden geconfronteerd.

Dit zijn enkele voorbeelden die duidelijk maken dat de IT-afdeling bedacht moet zijn op Shadow IT. Verbieden is een optie, maar onvrede over de dienstverlening van IT wordt daardoor alleen maar verergerd. Beter is het dus om in contact te treden met je gebruikers en te bepalen hoe je je IT-dienstverlening hier het beste op af kunt stemmen.

Van reactief naar proactief
Maar hoe turn je een ‘traditioneel’ ingestelde IT-afdeling om naar een afdeling die middels de IT-diensten toegevoegde waarde levert aan de bedrijfsdoelstellingen? Met een traditioneel ingestelde IT-afdeling doel ik hier eigenlijk op een afdeling die reactief is ingesteld op aanvragen en verzoeken van de interne of externe klanten. Denk hierbij aan voor de hand liggende signalen van gebruikers, die aangeven dat iets niet meer werkt. Vervolgens gaat de IT-afdeling op zoek naar de oorzaak en een bijbehorende oplossing. Veel IT-afdelingen zijn ondertussen al proactief georganiseerd en hebben dusdanig inzicht in de infrastructuur dat men problemen kan onderkennen en oplossen, nog voordat de gebruiker er last van krijgt.

Deze verschillende fases van volwassenheid van een IT-afdeling zijn beschreven in het zogenaamde IT maturity model van Gartner:

ITaas

Denken als een cloudprovider
Als gebruikers van smartphones en tablets is de gemiddelde mens verwend. Als we iets willen doen of realiseren, kijken we of er een goede app of clouddienst voor is. Bevalt deze niet, dan zoeken we een alternatief. De IT-afdeling die meer toegevoegde waarde wil bieden naar zijn gebruikers, moet dus op een andere manier gaan handelen om hiermee om te gaan. Ik verwacht niet dat IT-afdelingen een cloudprovider worden, maar wel dat ze als een cloudprovider gaan nadenken: hoe kunnen we onze interne IT-infrastructuur zo goed mogelijk vertalen en (eventueel betaald) wegzetten naar de wensen van eindgebruikers, zodat zij sneller en eenvoudiger hun werk kunnen doen?

Als je weet wat gebruikers willen, kun je deze taken automatiseren, orkestreren en ter beschikking stellen via een selfservice-portaal, waardoor je als IT-afdeling meer tijd vrij krijgt voor het ontwikkelen van nieuwe en nog betere diensten. Dan pas ben je op weg om je eigen infrastructuur ‘cloud enabled’ te maken en IT as a Service (ITaaS) aan te bieden. Dit heeft dus nog niets te maken met diensten als IaaS, PaaS, SaaS of wat voor XaaS-dienst dan ook.

Als je precies weet wat het doel is dat eindgebruikers en business units willen bereiken en wat de consequenties daarvan zijn op het gebied van wet- en regelgeving, beschikbaarheid, security en kosten, pas dan kun je bepalen of je dit als IT-afdeling zelf kunt leveren of dat externe clouddiensten nodig zijn. Klinkt allemaal reuze voor de hand liggend, toch? Waarom lukt het zo veel IT-afdelingen dan niet? Dit heeft alles te maken met de transformatie die nodig is om van IT een business enabler te maken. Benieuwd? In mijn volgende blog meer hierover. Ik zie jullie reacties met interesse tegemoet. May the cloud be with you!

Geïnteresseerd?

Eric Otten
Neem contact op met onze Datacenter- specialist Eric Otten

Eric Otten is Datacenter Consultant en Cloud (ITaaS) Architect bij Telindus. Dankzij zijn jarenlange ICT-ervaring, waarvan de laatste 10 jaar bij Telindus, heeft Eric een breed scala aan bewezen expertises ontwikkeld op het gebied van (converged) datacenteroplossingen van onder andere Cisco, EMC, NetApp en VMware. Eric vervult dan ook bij veel bedrijven een rol als trusted advisor. Sinds 2013 is Eric gecertificeerd Cloud Architect, waardoor hij klanten kan adviseren over het leveren van IT as a Service en de bijbehorende transformatie van IT-afdelingen om beter aan te kunnen sluiten bij de vraag vanuit de business. Eric is coauteur van de whitepaper ‘Van A naar Cloud: Hoe ver is uw organisatie in de transitie naar IT as a Service?’.

Naast zijn gedrevenheid om Cloud in het juiste perspectief te zetten, vindt hij in zijn privéleven de tijd om te genieten van gezin, (hardere) rockmuziek, films, mountainbiken, discgolf en tennis. Voor zowel privé als zakelijk geldt voor Eric: “Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!’

geen reacties
Plaats een reactie