Blog

5 praktische tips voor IT-managers om alles uit je functie te halen

12 dec 2019

Bestaat dé traditionele IT-manager nog? Is dat überhaupt nog mogelijk in een tijd waarin IT steeds dichter tegen technologie aankruipt om de business beter te faciliteren? In mijn ogen krijgt de IT-manager teveel taken op zijn bord, waarvan het vaak lastig is om ze te laten liggen of te delegeren. Daarom vijf tips om te zorgen dat het voor de moderne IT-manager behapbaar blijft en hij concrete waarde toevoegt aan het bedrijf.

Joris Leupen door Joris Leupen

1. Stop met micromanagen

De IT-afdeling beheerst verschillende disciplines en bezit kennis op veel vlakken. Daarom zijn er specialisten nodig; onder andere voor security, infrastructuur en cloud. De kunst voor de moderne IT-manager is om zich niet constant bezig te houden met wat zijn medewerkers aan het doen zijn. Dan haal je er namelijk niet uit wat er in zit. Wil je effectiever worden, dan moet je meer uit je mensen halen en ze meer verantwoordelijkheid (durven) geven. Daag je team uit om meer zelfstandig op te pakken en laat de operatie los. Formuleer helder waar je naartoe wil en welke resultaten je voor ogen hebt en laat het ‘hoe’ over aan je team. Zo zorg je dat je team goed functioneert en heb je zelf ruimte om op tactisch en strategisch niveau actief te zijn.

2. Accepteer dat je niet alles weet

IT-managers hebben een managementfunctie gekregen omdat ze ergens héél erg goed in zijn en alles van IT weten. Maar tijden zijn veranderd en ook IT-managers weten niet meer alles. Het is goed om brede interesse te hebben in alles dat met IT te maken heeft, maar als bijvoorbeeld het netwerk plat ligt is het niet meer de taak van de IT-manager om deze te gaan fixen. Raadpleeg de specialist en accepteer dat je niet alles weet. Het is veel belangrijker om een goede people manager te zijn en je team goed te faciliteren.

3. Zet innovatie centraal

IT-managers zijn nog te vaak gefocust op voorspelbaarheid. Ze stellen KPI’s op die ze nastreven, maar zijn daardoor te weinig bezig met de toekomst. Hierdoor zijn ze eerder volgers en niet de voorlopers en initiatiefnemers voor de business. Zorg er in de tijden dat het goed gaat voor dat je niet stilstaat en de blik op de toekomst houdt. Waar moet de organisatie naartoe? Welke technologieën komen eraan en wat voor invloed heeft dat op de business? Bereid je voor op wat gaat komen en zorg dat je de ruimte hebt om dingen los te laten. Zo creëer je vertrouwen in je team en kan je zelf vooruit kijken.

4. Daag je team uit

Van origine hebben IT-managers een echte hands-on mentaliteit. Zelf aan de knoppen zitten en problemen verhelpen. Maar dat is steeds minder nodig, omdat IT steeds betrouwbaarder is geworden. Wel worden de verwachtingen steeds hoger, want we worden steeds afhankelijker van IT. Zorg daarom dat je als IT-manager de uitdager wordt. Stop met problemen op lossen, maar neem de rol van coach op je. Laat je team zelf de handschoen oppakken, hoe zeer dat ook tegen je natuur in gaat. Zo krijg je een sterker team, dat jou ook gaat uitdagen en laat je groeien in je rol als manager.

5. Zet de pet van de ondernemer op

Voor een hele lange tijd zijn IT-managers gezien als faciliterend voor het bedrijf. Maar door het toenemende belang en de impact van IT is de IT-manager dé persoon geworden om de rol van entrepreneur op zich te nemen. Zijn baan draait om dingen anders doen. Bekijk hoe technologische ontwikkelingen je dienstverlening kunnen verbeteren en jou van de concurrentie onderscheiden. Zoek de randjes op en vermijd de status quo.

Als IT-manager is het jouw taak om een team met vertrouwen te kweken, te blijven innoveren en je werkgever vooruit te helpen. C-level verwacht immers dat de IT-afdeling bijdraagt aan innovatie. Blijf dus nieuwsgierig en zet je ondernemerspet op. Wij bieden IT-managers graag deze mogelijkheid, bijvoorbeeld in ons Inspiration Center. Kom eens langs voor een kijkje!

Geïnteresseerd?

Joris Leupen
Neem contact op met onze specialist Joris Leupen

Joris Leupen is Managing Director bij Telindus Nederland. In die rol geeft hij leiding aan de verdere transformatie van Telindus naar een end-to-end IT-dienstverlener. Hierbij kan Joris bogen op ruime kennis en ervaring. Na zijn studie Technische Bedrijfskunde startte Joris in 2004 bij Telindus en vervulde sindsdien verschillende commerciële, operationele en strategische managementfuncties. Daarnaast heeft Joris diepgaande verandermanagementervaring opgedaan, heeft hij zijn MBA-graad behaald en heeft hij een bijdrage geleverd aan diverse integratieprojecten. Denk hierbij aan de integratie tussen Proximus en Telindus en de samenvoeging van Telindus en ISIT. Ook begeleidde Joris enkele overnames van Telindus. Vanuit zijn laatste rol als Director Strategy & Solutions was Joris medeverantwoordelijk voor het strategisch 3 jaren plan van Telindus. Dit plan heeft er onder meer voor gezorgd dat er meer focus is gekomen, het dienstenportfolio is uitgebreid, dat de NPS sterk is toegenomen en dat Telindus als onderneming een financieel gezonde groei heeft doorgemaakt. Het is Joris' ambitie Telindus als dienstverlener nog dichter bij de business-uitdagingen van de klant te brengen, zodat IT daadwerkelijk toegevoegde waarde oplevert.

geen reacties
Plaats een reactie