Blog

De 5 lessons learned in 2020

14 dec 2020

2020 gaat de boeken in als uitzonderlijk. In bepaalde gevallen zijn maatschappelijke en technologische ontwikkelingen in een stroomversnellingen gekomen. Kijk maar naar de manier waarop we onze werkdag en onze kantooromgeving inrichten. En in andere situaties zijn we juist anders gaan denken. Hoe kijken we nu werkelijk aan tegen een begrip als business continuity? En nu we overal kunnen werken, verliest de Randstad dan zijn prominente rol? 2020 heeft ons aan het denken gezet. Wat mij betreft zijn dit de 5 lessons learned:

Joris Leupen door Joris Leupen

1. Digitale transformatie leidt tot meer productiviteit

Als business partner adviseren wij tal van organisaties over hun specifieke digitale transformatie. De afgelopen tijd is duidelijk geworden dat het digitaliseren van processen heel snel kan gaan, wanneer dat noodzakelijk is. Organisaties die hun businessmodel stap voor stap wilden digitaliseren hebben ineens grote sprongen gemaakt. Of zelfs moeten maken. Een van de opvallendste trends was wel het thuiswerken en wat ik daarbij frappant vind, is dat de productiviteit van de mensen die thuiswerken in het algemeen hoog is. Minder kans op afleiding, zou je denken, en dus kunnen medewerkers zich uitsluitend focussen op hun werk. Ik ben daar helemaal niet blij mee. Natuurlijk is het fijn dat de productiviteit hoog is van thuiswerkers, er zijn immers genoeg andere uitdagingen van economische aard, maar wat is het effect op het sociale karakter van je onderneming op de lange termijn? Ik maak mij daar wel zorgen over. We zullen toch een balans moeten vinden waarin we, zeker nu we afscheid lijken te nemen van massaal kantoorbezoek, thuiswerken en samenzijn in een fysieke kantooromgeving afwisselen.

2. Alles kan virtueel en online

Wat ik niet begrijp, is dat organisaties afgelopen najaar al verkondigden de kantoren tot in ieder geval juni 2021 te sluiten. Hoe kom je tot zo’n besluit, vraag ik mij oprecht af. Want eigenlijk zeg je: het kantoor hebben we niet meer nodig. Het is helemaal niet noodzakelijk om een beslissing te nemen zo ver in de tijd. Is dat omdat medewerkers ‘langetermijnduidelijkheid’ nodig hebben? Mensen zijn flexibel en dingen kunnen snel veranderen. En ook niet onbelangrijk: de technologische infrastructuur is erop berekend. We kunnen inmiddels alles virtueel en online doen en er zijn al snel best practices ontstaan. Zo is het belangrijk dat deelnemers in online meetings hun camera hebben aanstaan. Verder valt op dat er weinig ruimte is om over koetjes en kalfjes te praten; deelnemers in online meetings komen snel ter zake. Dat zorgt ervoor dat je snel beslissingen kunt nemen en conclusies trekken en dat spreekt mij aan. Wanneer je te maken hebt met grote groepen, zoals complete afdelingen of het gehele bedrijf, dan blijven fysieke bijeenkomsten mijn voorkeur houden. Dat ging in 2020 grotendeels helaas niet. En dat geldt ook voor meetings waarin bepaalde gevoelige onderwerpen besproken worden, zoals beoordeling of functionering. Dan wil je er wel zeker van zijn dat je echt één op één bent.

3. Het leasewagenpark verdwijnt

Het wegnemen of verminderen van reistijd is echt iets waarmee je je mensen in de organisatie veel plezier doet. Is het dan nog zinvol of waardevol om te investeren in een leaseauto? Mensen zijn meer gebaat bij een mooie werkplek thuis. Telindus heeft al enige tijd een mobiliteitsplan, waarbij we een mix aanbieden van auto en OV of fiets, ook in het kader van onze Corporate Social Responsibility initiatieven. Het wagenpark wordt groener en elektrisch en je ziet ook het belang van de auto als statussymbool afnemen. ‘Vroeger’ konden we mensen triggeren om bij ons te komen werken door een aantrekkelijke wagen aan te bieden, maar de jongere generaties kijken daar heel anders tegenaan. Of de leaseauto helemaal verdwijnt betwijfel ik, want we vinden het ook wel weer belangrijk dat onze accountmanagers fysiek in contact blijven met de klant. Je ziet dat zij dit contact, met een goede lunch of een echt kopje koffie, met hun klanten erg missen. Maar dat het groener en duurzamer wordt, is duidelijk.

4. We moeten opnieuw nadenken over business continuity

Als organisatie heb je in het gunstigste geval een plan klaar liggen waarin je in grote lijnen uiteen hebt gezet wat je moet doen bij een crisis zoals COVID-19. Slechts enkelen zullen rekening gehouden hebben met het langdurige karakter van deze crisis. Veel organisaties worden gedwongen na te denken over alternatieve bronnen van inkomsten, zelfs over compleet andere businessmodellen. We zijn erachter gekomen dat we ons moeten voorbereiden op datgene wat we niet weten. En misschien moeten we ons wapenen tegen nog ingrijpendere omstandigheden. Ik wil niet al te somber klinken, maar wat doen we wanneer we als gevolg van zonnestormen een half jaar lang geen stroom hebben? Heeft er iemand nog een stencilapparaat op zolder staan? Als we iets hebben geleerd van 2020 dan is het wel dat business continuity een heel andere dimensie heeft gekregen.

5. ‘De Randstad’ gaat verdwijnen

Hoewel we inderdaad steeds meer thuiswerken en mensen daardoor eerder geneigd zijn hun toevlucht te zoeken aan de randen van de Randstad of nog verder, ben ik ervan overtuigd dat het economisch concept erachter blijft bestaan. Ik zie wel dat steeds minder mensen voor hun werk gaan verhuizen en het is logisch dat men de Randstad verlaat om bijvoorbeeld in Flevoland een betaalbare woning te vinden. De fysieke afstand tussen wonen en werken is steeds minder relevant, dus dat is geen belemmering meer. Toch denk ik dat de sociale binding die mensen hebben met de Randstad zo sterk is dat de meesten de keuze maken om in de buurt te blijven wonen. We vinden het nu eenmaal erg prettig om de mensen van wie we houden in de buurt te hebben. En dit is zo aan het eind van het opmerkelijke jaar 2020 wel een mooie slotgedachte!

 

Deze blog verscheen ook op Managementsite

Geïnteresseerd?

Joris Leupen
Neem contact op met onze specialist Joris Leupen

Joris Leupen is Managing Director bij Telindus Nederland. In die rol geeft hij leiding aan de verdere transformatie van Telindus naar een end-to-end IT-dienstverlener. Hierbij kan Joris bogen op ruime kennis en ervaring. Na zijn studie Technische Bedrijfskunde startte Joris in 2004 bij Telindus en vervulde sindsdien verschillende commerciële, operationele en strategische managementfuncties. Daarnaast heeft Joris diepgaande verandermanagementervaring opgedaan, heeft hij zijn MBA-graad behaald en heeft hij een bijdrage geleverd aan diverse integratieprojecten. Denk hierbij aan de integratie tussen Proximus en Telindus en de samenvoeging van Telindus en ISIT. Ook begeleidde Joris enkele overnames van Telindus. Vanuit zijn laatste rol als Director Strategy & Solutions was Joris medeverantwoordelijk voor het strategisch 3 jaren plan van Telindus. Dit plan heeft er onder meer voor gezorgd dat er meer focus is gekomen, het dienstenportfolio is uitgebreid, dat de NPS sterk is toegenomen en dat Telindus als onderneming een financieel gezonde groei heeft doorgemaakt. Het is Joris' ambitie Telindus als dienstverlener nog dichter bij de business-uitdagingen van de klant te brengen, zodat IT daadwerkelijk toegevoegde waarde oplevert.

geen reacties
Plaats een reactie